Στόχος η επιστροφή των τραπεζών σε ιδιωτικό καθεστώς

Στην ελληνική πρόταση υπάρχει δέσμευση ότι δεν θα ληφθούν δημοσιονομικές αποφάσεις που θα υπονόμευαν τη φερεγγυότητα των τραπεζών. Προβλέπεται να ακολουθηθεί μία ολοκληρωμένη στρατηγική για το χρηματοπιστωτικό σύστημα που θα «χτιστεί» στη βάση των εγγράφων στρατηγικής που έχουν καταρτιστεί από το 2013, λαμβάνοντας υπόψη το νέο περιβάλλον και τις συνθήκες για τις τράπεζες και με την προοπτική αυτές να επανέλθουν σε ιδιωτικό καθεστώς ιδιοκτησίας μέσω της προσέλκυσης ξένων στρατηγικών επενδυτών, επιτυγχάνοντας μεσοπρόθεσμα ένα βιώσιμο μοντέλο χρηματοδότησης. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, θα παρθούν όλα τα μέτρα πολιτικής για να διασφαλίσουν τη σταθερότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος και οι αρχές θα παραμείνουν προσηλωμένες στη δέσμευσή τους να διαφυλάξουν την επάρκεια ρευστότητας για το σύστημα με βάση τους κανόνες του ευρωσυστήματος. Η ιδιωτική διαχείριση (διοικήσεις) των τραπεζών θα παραμείνει σεβαστή και η κυβέρνηση δεν θα παρεμβαίνει στην καθημερινή διαχείριση και λήψη αποφάσεων, με το μάνατζμεντ των τραπεζών να συνεχίσει να λειτουργεί με τους νόμους της αγοράς. Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και τα ανώτερα στελέχη των τραπεζών θα διορίζονται με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, σε ευθυγράμμιση με τη νομοθεσία της Ε.Ε. και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές, λαμβάνοντας υπόψη τους εξειδικευμένους κανονισμούς για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας όσον αφορά τα δικαιώματα των ιδιωτών μετόχων που μετείχαν στις αυξήσεις κεφαλαίου των τραπεζών που έγιναν με αυτό το πλαίσιο. Σεβαστή επίσης θα είναι η ανεξαρτησία του ΤΧΣ και δεν θα αλλάξει η διακυβέρνησή του. Παρεμβάσεις για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων Οι παρεμβάσεις για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων θα γίνουν με τροποποιήσεις στους νόμους Κατσέλη και Δένδια. Θα νομοθετηθεί προσωρινή αναστολή πλειστηριασμών με χαμηλότερα κριτήρια και θα υπάρξει καμπάνια ενθάρρυνσης των οφειλετών να σπεύσουν σε ρυθμίσεις με τις τράπεζες. Οι δράσεις που θα αναληφθούν και θα νομοθετηθούν για την αντιμετώπιση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων θα ακολουθήσουν τα μοντέλα της διεθνούς εμπειρίας, διαχωρίζοντας τους στρατηγικούς κακοπληρωτές από τους δανειολήπτες με καλή θέληση να ρυθμίσουν τις οφειλές τους, απλώνοντας παράλληλα δίχτυ κοινωνικής προστασίας στους πιο ευάλωτους δανειολήπτες. Σύσταση Ομάδας Εργασίας για NPLs Η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη Σύσταση Ομάδας Εργασίας για τη διαχείριση του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων με τη συμμετοχή της ΤτΕ, του ΤΧΣ, εκπροσώπων τραπεζών και ανεξάρτητων συμβούλων. Η Ομάδα Εργασίας θα καταρτίζει μελέτες και θα υποβάλει προτάσεις για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων στον Υπουργό Οικονομικών, Υποδομών και Ναυτιλίας. Στο πλαίσιο της διαχείρισης του προβλήματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων θα γίνουν αλλαγές στο νόμο Κατσέλη (3869/2010) με στόχο την επιτάχυνση των δικαστικών διαδικασιών για την κήρυξη ιδιωτών σε «πτώχευση». Θα υπάρξει τροποποίηση του άρθρου 4 του νόμου έτσι ώστε να είναι πλήρη και ακριβή τα στοιχεία για το εισόδημα, την οικογενειακή και περιουσιακή κατάσταση του δανειολήπτη, διαφορετικά η αίτησή του να υπαχθεί στο νόμο δεν θα γίνεται αποδεκτή εξαρχής. Οι τροποποιήσεις στο νόμο, οι οποίες και θα νομοθετηθούν, θα έχουν θετική επίπτωση στην επιτάχυνση των διαδικασιών για παλιές και νέες αιτήσεις υπαγωγής στο νόμο, ενώ η αποσυμφόρηση σε επίπεδο δικαστικής διαδικασίας θα έχει θετική επίδραση και στο χρονικό διάστημα που οι οφειλές των δανειοληπτών παραμένουν «παγωμένες» όσο δεν εκδικάζονται σύντομα οι αιτήσεις τους. Υποχρεωτική η μηνιαία καταβολή δόσης δανείου Στο διάστημα που οι οφειλές των δανειοληπτών θα «παγώνουν» οι τελευταίοι θα υποχρεούνται στη μηνιαία καταβολή ορισμένου ποσού. Το ύψος των μηνιαίων καταβολών αναμένεται να προσδιοριστεί προσεχώς με πιο εξειδικευμένα κριτήρια που θα λαμβάνονται υπόψη από τα δικαστήρια που θα εξετάζουν τις αιτήσεις των δανειοληπτών. Οι παρεμβάσεις σε επίπεδο διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων προβλέπουν επίσης τη θέσπιση επαγγέλματος «διαχειριστή αφερέγγυων δανείων» με βάση την διασυνοριακή εμπειρία Παράλληλα, θα τροποποιηθεί ο νόμος 3869/2010 ούτως ώστε να μπορεί να συμπεριλάβει και μικρές επιχειρήσεις. Γενικά, θα υπάρξουν τροποποιήσεις προκειμένου να διαχωρίζονται οι περιπτώσεις των πιο ευάλωτων δανειοληπτών, ενώ θα τεθούν και προτεραιότητες ως προς την εκδίκαση των υποθέσεων. Τροποποιήσεις θα υπάρξουν και σχετικά με τις ποινές που θα επιβάλλονται στους δανειολήπτες για τη μη καταβολή των ελάχιστων μηνιαίων πληρωμών. Ειδικότερα, η κυβέρνηση θα τροποποιήσει τον νόμο, καταργώντας την πρόβλεψη που παρέχει τη δυνατότητα το ποσό του δανείου να μειωθεί έως και 80% της ονομαστικής του αξίας. Οι παραπάνω τροποποιήσεις θα έχουν άμεση ισχύ. Σχετικά με το νόμο 4307/2010 που αφορά τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις θα υπάρξουν διοικητικά μέτρα για την καλύτερη εφαρμογή του. Επανασύσταση Κυβερνητικού Συμβουλίου Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους Θα επανασυσταθεί το Κυβερνητικό Συμβούλιο για τη Διαχείριση Ιδιωτικού Χρέους (άρθρο 1 ν. 4224/2013) το οποίο θα είναι υπεύθυνο για το συντονισμό και την κατεύθυνση της στρατηγικής που θα ετοιμάσει η Ομάδα Εργασίας για τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Προς ενίσχυση των εργασιών του Κυβερνητικού Συμβουλίου θα συσταθεί Ειδική Γραμματεία που θα στελεχωθεί από εξειδικευμένα στελέχη του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Μέχρι να ολοκληρωθεί η μελέτη και οι προτάσεις για τη στρατηγική διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων δανείων, η κυβέρνηση θα πάρει μέτρα για να ενισχύσει τις διαδικασίες διαμεσολάβησης βάσει του Κώδικα Δεοντολογίας προκειμένου όσο το δυνατόν μεγαλύτερος αριθμός υποθέσεων να επιλυθούν συμβιβαστικά και να μην φτάσουν στα δικαστήρια. Στο πλαίσιο αυτό θα υπάρξει καμπάνια ώστε να ενθαρρυνθούν οι οφειλέτες να σπεύσουν σε ρυθμίσεις με τις τράπεζες, γνωρίζοντας επακριβώς τα δικαιώματά τους από τον Κώδικα Δεοντολογίας. Κριτήρια για αναστολή πλειστηριασμών Σχετικά με τους πλειστηριασμούς πρώτης ή μοναδικής κατοικίας, η κυβέρνηση θα θεσπίσει προσωρινή αναστολή πλειστηριασμών με βάση τα εξής κριτήρια: α) αντικειμενική αξία ακινήτου μέχρι 200.000 ευρώ, β) ετήσιο δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα μέχρι 35.000 ευρώ, γ) συνολική αξία κινητής και ακίνητης περιουσίας μέχρι 270.000 ευρώ, εκ των οποίων οι καταθέσεις στις τράπεζες και άλλες κινητές αξίες δεν θα ξεπερνούν τις 15.000 ευρώ. Ταυτόχρονα θα υπάρχει υποχρέωση του δανειολήπτη για μηνιαίες καταβολές εξαρτώμενες από το οικογενειακό του εισόδημα ως εξής: α) με ετήσιο εισόδημα έως 5.000 ευρώ καταβολή 8 ευρώ (2% επί του εισοδήματος και της φορολογικής κλίμακας), β) με ετήσιο εισόδημα έως 10.000 ευρώ, 50 ευρώ (6% εισοδήματος, 10% φορολογικής κλίμακας), γ) με ετήσιο εισόδημα 15.000 ευρώ, 133 ευρώ (10,7% εισοδήματος, 20% φορολογικής κλίμακας, δ) ετήσιο εισόδημα 20.000 ευρώ, 258 ευρώ (15,5% εισοδήματος, 30% φορολογικής κλίμακας), ε) ετήσιο εισόδημα 25.000 ευρώ, 425 ευρώ (20,4% εισοδήματος, 40% φορολογικής κλίμακας), στ) ετήσιο εισόδημα 30.000 ευρώ, 633 ευρώ (25,3% εισοδήματος, 50% φορολογικής κλίμακας), ζ) ετήσιο εισόδημα 35.000 ευρώ, 883 ευρώ (30,3% εισοδήματος, 60% φορολογικής κλίμακας). Για παράδειγμα, ιδιώτης με εισόδημα 7.000 ευρώ θα πληρώσει το 2% μηνιαίως για τις πρώτες 5.000 ευρώ και 10% για τις υπόλοιπες 2.000 ευρώ. Έτσι, η μηνιαία καταβολή του θα είναι 8 + 16,7= 24,7 ευρώ μηνιαίως. Αρκετές παρεμβάσεις θα γίνουν και σε νομικό – δικαστικό επίπεδο, με κυριότερη την αλλαγή του Πτωχευτικού Κώδικα. Ο νέος Κώδικας που θα περιλαμβάνει τροποποίηση του άρθρου 99 θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Οκτώβριο του 2015. Πηγή: capital.gr