Που το πάει η κυβέρνηση στη διαπραγμάτευση για τα κόκκινα δάνεια

Πολιτικό χρόνο στην παράταση εφαρμογής της συμφωνίας πώλησης των κόκκινων δανείων πρώτης κατοικίας που ψηφίστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, αναζητά και πάλι η κυβέρνηση για να μην ρίξει περισσότερο λάδι στη φωτιά των κοινωνικών αντιδράσεων. Οι συναρμόδιοι υπουργοί Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος και Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης κατέβηκαν στη χθεσινή, πρώτη μέρα του νέου κύκλου διαβουλεύσεων για την αξιολόγηση, αποφασισμένοι να ζητήσουν περισσότερο χρόνο για την προετοιμασία του πλαισίου πώλησης των δανείων στις εταιρείες Μεταβίβασης Απαιτήσεων, το οποίο σύμφωνα με το νόμο 4353/2015, θα πρέπει να είναι έτοιμο μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου. Στην αποψινή συνάντηση (19:00) με τους εκπροσώπους των δανειστών ο Γ. Σταθάκης προσδοκά ότι θα "κλειδώσει" μια παράταση μερικών εβδομάδων με ορίζοντα το νεότερο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της αξιολόγησης την Άνοιξη, επικαλούμενος αφενός τον περιορισμένο χρόνο που απομένει για να συμφωνηθεί το πλαίσιο ως τις 15/2, και αφετέρου το επιχείρημα ότι με τον τρόπο αυτό θα δοθεί εύλογος χρόνος σε πολλούς "κόκκινους" δανειολήπτες να επιδιώξουν ρυθμίσεις με τις τράπεζες προκειμένου να αρχίσουν να εξυπηρετούν εκ νέου τα δάνειά τους. Η παράταση για μετά τα μέσα Φεβρουαρίου, αφορά τη θεσμοθέτηση "εξαιρέσεων και κριτηρίων" για τις δυνατότητες πώλησης μη εξυπηρετούμενων δανείων που έχουν υποθήκη ή ενέχυρο την πρώτη κατοικία του δανειολήπτη συμπεριλαμβανομένων και των μικρών επιχειρηματικών – επαγγελματικών δανείων, τα καταναλωτικά δάνεια και τα δάνεια με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Η ανάθεση της διαχείρισης αυτών των δανείων σε τρίτους (Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων) έχει ήδη επιτραπεί με τον νόμο 4353/2015 που ψηφίστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, και πλέον απομένει να γίνει το ίδιο –με ή χωρίς κριτήρια- και για τη δυνατότητα πώλησης των δανείων στις Εταιρείες Μεταβίβασης Απαιτήσεων που προβλέπονται στον ίδιο νόμο. Σήμερα θεωρητικά μπορούν να μεταβιβαστούν σε τρίτους όλα τα υπόλοιπα δάνεια που δεν αφορούν σε πρώτη κατοικία, καθώς και τα μεγάλα επιχειρηματικά. Δεδομένης της πίεσης που ασκείται από μερίδα των δανειστών και τον SSM ώστε να επιταχυνθεί η ενεργητική διαχείριση των δανείων από τις τράπεζες, είναι δύσκολο να εκτιμήσει κανείς αν η πρόταση για παράταση θα έχει το αποτέλεσμα που επιδιώκει η κυβέρνηση. Θα πρέπει ωστόσο να συνεκτιμηθεί το γενικότερο περιβάλλον στο μέτωπο των κινητοποιήσεων που επιβαρύνει σημαντικά το πολιτικό κλίμα καθώς και η διαπίστωση ότι οι δανειστές αναγνωρίζουν την πρόθεση της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει για πρώτη φορά αποτελεσματικά το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων. Σε συνδυασμό με το ότι το βάρος της τρέχουσας διαπραγμάτευσης πέφτει στο ασφαλιστικό, τα περιθώρια για μια πιο ελαστική χρονική αντιμετώπιση του πλαισίου πώλησης των δανείων που είναι συνδεδεμένα με την πρώτη κατοικία, είναι υπαρκτά. Από την άλλη, παράταση δεν σημαίνει και αποφυγή θεσμοθέτησης. Επιδίωξη της κυβέρνησης είναι να καταλήξει πλέον μέχρι την Άνοιξη σε συμφωνία "πακέτο" για όλα τα εκκρεμή θέματα που συνδέονται με τη διαχείριση των κόκκινων δανείων συμπεριλαμβανομένης της αναθεώρησης του "Νόμου Δένδια" (ν.4307/2014) για την ενιαία διαχείριση των δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων μαζί με τις οφειλές που έχουν προς το Δημόσιο (εφορίες- ασφαλιστικά ταμεία), και την αντιμετώπιση των μεγαλο-οφειλετών τραπεζών και δημοσίου. Επί των προτάσεων που έχουν ήδη συζητηθεί για την αναθεώρηση του Νόμου Δένδια, φαίνεται πως έχουν ανακύψει διαφωνίες. Σε ό,τι αφορά τα κριτήρια και τις εξαιρέσεις πώλησης σε funds, δανείων που συνδέονται με την πρώτη κατοικία των δανειοληπτών, στις προτάσεις που έχουν ήδη πέσει στο τραπέζι σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων είναι η πώληση να εξαρτάται από κριτήρια που έχουν να κάνουν με το ύψος της ανεξόφλητης οφειλής του δανείου, με το πόσο συνεργάσιμος είναι ο δανειολήπτης καθώς και με το χρόνο που το δάνειο έχει πάψει να εξυπηρετείται (π.χ πάνω από ένα χρόνο). Άλλες πληροφορίες που διοχετεύονταν τις προηγούμενες ημέρες από το υπουργείο Οικονομίας καλλιεργούν προσδοκίες ότι η κυβέρνηση θα επιδιώξει να "παγώσει" τουλάχιστον μέχρι το 2018 τη μεταβίβαση των μη εξυπηρετούμενων δανείων με υποθήκη ή προσημείωση πρώτης κατοικίας, είτε αυτά είναι στεγαστικά είτε επαγγελματικά και μικρά επιχειρηματικά δάνεια. Προς παράταση και οι προθεσμίες δικαιολογητικών για το Νόμο Κατσέλη Παράταση αναμένεται πλέον να δοθεί από το υπουργείο Οικονομίας και για το περιθώριο υποβολής των επικαιροποιημένων στοιχείων που πρέπει να προσκομίσουν μέχρι τις 14 Φεβρουαρίου πάνω από 100.000 δανειολήπτες ώστε να μην χάσουν το δικαίωμα να περιμένουν να εκδικαστεί στο μέλλον η αίτηση υπαγωγής τους στο νόμο 3869/2010 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Καταναλωτή έχει προσπαθήσει να κινητοποιήσει τις τράπεζες ώστε να ανταποκριθούν εγκαίρως (εντός 10 ημερών από την υποβολή της αίτησης) στα αιτήματα των δανειοληπτών για την έκδοση επικαιροποιημένων βεβαιώσεων οφειλών, ωστόσο ο όγκος των αιτημάτων είναι τεράστιος και όλες οι πλευρές έχουν ζητήσει να παραταθεί η καταληκτική ημερομηνία καθώς οι κινητοποιήσεις των δικηγόρων έχουν δημιουργήσει επιπρόσθετα προβλήματα. Η υποχρέωση επικαιροποίησης αφορά όλους όσους είχαν υποβάλει αιτήσεις πριν τις 19 Αυγούστου 2015 και περιμένουν να συζητηθεί η υπόθεσή τους στα δικαστήρια, ενώ δεν προκύπτει καμία υποχρέωση για αιτήσεις οι οποίες έχουν πάρει οριστική δικάσιμο μέχρι τις 19 Φεβρουαρίου 2016. Στον σχετικό νόμο αναφέρεται πως η παράλειψη του οφειλέτη να ενημερώσει με υπαιτιότητά του τα στοιχεία του φακέλου, θεωρείται παράβαση του καθήκοντος ειλικρινούς δηλώσεως του άρθρου 10 του ν. 3869/2010, που με τη σειρά του σημαίνει ότι η υπόθεση παύει να υφίσταται πριν εκδικαστεί και παράλληλα ο δανειολήπτης χάνει το δικαίωμα να υποβάλει νέα αίτηση πριν περάσουν δύο χρόνια. Τα δικαιολογητικά που καλούνται να συγκεντρώσουν και να καταθέσουν οι δανειολήπτες είναι τα εξής: 1. Βεβαιώσεις οφειλών των πιστωτών με ημερομηνία έκδοσης μεταγενέστερη της έναρξης ισχύος του Ν. 4336/2015 2. Δήλωση φορολογίας εισοδήματος (έντυπο Ε1) του έτους 2015 3. Τελευταία δήλωση στοιχείων ακινήτων (έντυπο Ε9) στ) τυχόν καταστάσεις μισθοδοσίας ή εκκαθαριστικούς λογαριασμούς συντάξεων ή βεβαίωση ανεργίας του ΟΑΕΔ για το έτος 2015 4. Πρόσφατο πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης. 5. Αντίγραφο του Δελτίου Αστυνομικής Ταυτότητας 6. Υπεύθυνη δήλωση για την πληρότητα και ορθότητα καταστάσεων περιουσίας και μεταβιβάσεων. 7. Λοιπά έγγραφα κατά την κρίση του οφειλέτη. Πηγή: capital.gr