">

Οι 5 "θηλιές" του νέου Ασφαλιστικού

Με πέντε αγνώστους συντελεστές θα βρεθεί αντιμέτωπο το Υπ. Εργασίας προκειμένου να λύσει την "εξίσωση" της εφαρμογής του νέου Ασφαλιστικού μέχρι τέλος του έτους - αρχές του επομένου. Σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους,οι συντελεστές αυτές είναι: - Η διαπραγμάτευση με τους θεσμούς για τη 2η αξιολόγηση το ερχόμενο Φθινόπωρο. Η διαδικασία αυτή έχει μία πλευρά που άμεσα σχετίζεται με το ασφαλιστικό, δηλαδή διάφορες ανατροπές στο "καθεστώς" των εισφορών των επαγγελματιών, και μη άλλη που σχετίζεται έμμεσα και συγκεκριμένα την επικείμενη μεταρρύθμιση στο Εργασιακό, τα ειδικά μισθολόγια στο Δημόσιο και την Πρόνοια. - Ο τελικός "λογαριασμός" των μέτρων ελάφρυνσης τα οποία έχει θεσπίσει η κυβέρνηση για χάρη πολλών από τους συνταξιούχους που επλήγησαν από το α’ κύμα μέτρων που προέβλεπε ο νόμος Κατρούγκαλου, δηλαδή όσους χαμηλοσυνταξιούχους έχασαν το ΕΚΑΣ και τους συνταξιούχους του Δημοσίου. - Η θέσπιση ή μη μίας νέας πιο γενναιόδωρης ρύθμισης ληξιπροθέσμων οφειλών προς τα Ταμεία προκειμένου να αναχαιτιστεί η λαίλαπα των κατασχέσεων ( την οποία η ίδια η κυβέρνηση έχει ξεκινήσει) σε βάρος τραπεζικών λογαριασμών "μη συνεργάσιμων" οφειλετών. - Η προετοιμασία της σύνδεσης των διαδικασιών είσπραξης των φόρων και των ασφαλιστικών εισφορών μέχρι 1.1.2017, οπότε θα επιβληθεί η εισφορά 20% επί του καθαρού δηλωτέου εισοδήματος των ελευθέρων επαγγελματιών για τον κλάδο της κύριας ασφάλισης τους. - Η πορεία εκτέλεσης του συνολικά του κρατικού προϋπολογισμού μέχρι τέλος του χρόνου (αν και αυτή θα αποτυπωθεί σε τελική φάση στα τέλη του Φεβρουαρίου 2017), η οποία θα κρίνει την ενεργοποίηση του "κόφτη" δημοσιονομικών δαπανών από τις οποίες –βάσει σχετικής διάταξης- δεν εξαιρούνται ούτε εκείνες που αφορούν τις συντάξεις. Η εξίσωση του πιθανού επικείμενου αδιεξόδου στο Ασφαλιστικό Πιο αναλυτικά, οι πέντε μεγάλοι γρίφοι για την πορεία εφαρμογής του Ασφαλιστικού που ψήφισε η κυβέρνηση τον περασμένο Μάιο έχουν ως εξής: 1. Τα "μαντάτα" δεν είναι καλά. Και αυτό γιατί , σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους , τα καθαρά έσοδα του Κράτους απέκλιναν στο 7μηνο του 2016 κατά 2,2% σε σχέση με τους στόχους. 2. Αν και καταγράφεται απόκλιση στα φορολογικά έσοδα, η κυβέρνηση έχει επιδοθεί από την πρώτη κιόλας στιγμή εφαρμογής του νόμου Κατρούγκαλου για το ασφαλιστικό να "μεταφέρει " στο συνολικό κρατικό προϋπολογισμό τα κόστη της ελλιπούς εφαρμογής του νόμου αυτού. Ο λόγος για τη μη επιστροφή του ΕΚΑΣ του α΄πενταμήνου 2016 από όσους συνταξιούχους το έχασαν από 1.6.2016 και για την επιβολή πλαφόν στις αναδρομικές παρακρατήσεις σε επικουρικές συντάξεις και εφάπαξ του Δημοσίου. Η καθυστερημένη και… υστερημένη εξοικονόμηση των κονδυλίων που η ίδια η έκθεση του ΓΛΚ προέβλεπε από τα συγκεκριμένα μέτρα για φέτος ενδέχεται να φέρει από την … πίσω πόρτα νέες πιέσεις των θεσμών για σκληρότερες παρεμβάσεις στο ασφαλιστικό. 3. Η απόκλιση από τους στόχους του κρατικού προϋπολογισμού δεν προοιωνίζει καταρχάς θετικές εξελίξεις για τη μεγαλύτερη ανατροπή που προβλέπει ο ασφαλιστικός νόμος Κατρούγκαλου για το 2017, δηλαδή την καταβολή εισφορών (σ.σ.για τον κλάδο κύριας ασφάλισης 20% και για τον ΕΟΠΥΥ 6,9%) για την κύρια ασφάλιση από τους ελευθέρους επαγγελματίες με βάση το εισόδημα το οποίο δηλώνουν στην εφορία. Η ανάθεση της "τεχνικής" προετοιμασίας αυτής της διαδικασίας σε βορειο-ιρλανδέζικο δημόσιο μη κερδοσκοπικό οργανισμό –αν και το μέτρο ανήκει προφανώς στην ελληνική κυβέρνηση- δείχνει την αδυναμία της ελληνικής πλευράς να το επιβάλλει σε 4 ½ μήνες από σήμερα, γεννώντας ερωτήματα για το τι έσοδα θα εισπραχθούν από εισφορές στο α΄δίμηνο του 2017. 4. Η κυβέρνηση βασίζει πολύ τις ελπίδες σ΄ο,τι αφορά μία ενδεχόμενη ανάκαμψη των εσόδων του Δημοσίου, μαζί και των ασφαλιστικών ταμείων προς το τέλος του έτους στη θέσπιση μίας νέας δυνατότητας διακανονισμού των ληξιπροθέσμων χρεών με εισοδηματικά κριτήρια. Ωστόσο, κάτι τέτοιο ενδεχόμενο πιθανόν να αντιμετωπίσει το "όχι " των Θεσμών, ενώ σε κάθε περίπτωση η μέχρι τώρα πολυετής –πλέον- εμπειρία από τις ρυθμίσεις κάνει τα αρμόδια διοικητικά στελέχη του Υπ. Εργασίας να μην περιμένουν …θαύματα . 5. Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση που από τη μια μεριά, "καίγεται" να θεσπίσει μία νέα ρύθμιση ληξιπροθέσμων οφειλών , ετοιμάζεται να… αυξήσει ακόμα περισσότερο την ασφαλιστική επιβάρυνση σε βάρος των επαγγελματιών από την άλλη. Και αυτό γιατί με βάση προκύπτουν από το "συμπληρωματικό " Μνημόνιο που υπέγραψε τον περασμένο Ιούνιο , θα πρέπει να εντάξει από 1.1.2017 όσους επαγγελματίες δραστηριοποιούνται οικονομικά σε περιοχές κάτω 2000 κατοίκων στον ΟΑΕΕ (αντί του ΟΓΑ στον οποίο ασφαλίζονται μέχρι σήμερα). Παράλληλα, η κυβέρνηση θα πρέπει να επιβάλλει την εισφορά 6,9% σε βάρος των εισοδημάτων όλων των επιστημόνων (σ.σ. μηχανικών, γιατρών, δικηγόρων) ανεξαιρέτως από 1.1.2017. Τα μέτρα αυτά αναμένεται να θεσπιστούν εντός του Φθινοπώρου, δηλαδή την ίδια περίοδο που η αξιολόγηση –εκτός από τα παραπάνω ασφαλιστικά θέματα – θα κρίνει το εύρος των ανατροπών στο Εργασιακό, των περικοπών στα προνοιακά επιδόματα αλλά και στις αμοιβές των δημοσίων υπαλλήλων που πληρώνονται με ειδικά μισθολόγια (ένστολοι, πανεπιστημιακοί, δικαστικοί κλπ). Υπενθυμίζεται μάλιστα, πως τον ερχόμενο Οκτώβριο, θα βρεθούν στην αποκορύφωση τους οι περικοπές στις επικουρικές συντάξεις και τα μερίσματα. Πηγή:capital.gr