Ήταν και θα είναι μακέτα το αεροδρόμιο στο Καστέλι;

"Μας έλεγαν για χρόνια για μακέτες. Όλα τα έργα είναι μακέτες. Είναι μακέτα τούτο το έργο;” Η ιστορική αυτή φράση του Κώστα Σημίτη, τον Νοέμβριο του 2003, με αφορμή τα εγκαίνια της Αττικής Οδού, 13 χρόνια μετά παραμένει διαχρονική. Η φράση αυτή -με ή χωρίς lapsus linguae- έχει πλήρη εφαρμογή (και) για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, το οποίο αναμένεται ότι θα παραμείνει μακέτα. Σήμερα, Παρασκευή ήταν προγραμματισμένη η δημοπράτηση του έργου, προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ, η οποία πήρε τη σκυτάλη από την αναβληθείσα -της 23ης Φεβρουαρίου- διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Για δεύτερη, λοιπόν, φορά ο διαγωνισμός αναβάλλεται και όπως όλα δείχνουν η νέα δημοπράτηση θα βρεθεί πιο κοντά στην εκπνοή του 2016. Βέβαια, αυτή τη φορά, η παράταση αυτή είναι... βουβή. Ούτε ανακοίνωση ούτε επίσημη γνωστοποίηση-τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που γραφόταν το κείμενο αυτό- υπήρξε προς τους άμεσα ενδιαφερόμενους, μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες. Διαβεβαιώσεις χωρίς αντίκρυσμα Παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη ότι το έργο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης και ότι οι όροι της σύμβασης έχουν βελτιωθεί, ήταν κοινό μυστικό, τουλάχιστον, εδώ και δύο μήνες, ότι θα απαιτηθεί μία ακόμη παράταση. Ο λόγος; Η τελική μορφή της διακήρυξης και των τευχών δημοπράτησης δεν έχει οριστικοποιηθεί- βάσει των σχολίων των ενδιαφερόμενων εταιρειών- και κατ' επέκταση δεν έχει δημοσιευθεί. Πολύ απλά, χωρίς οριστικά και δημοσιευμένα τεύχη δημοπράτησης, διαγωνισμός είναι αδύνατο να πραγματοποιηθεί. Επιπροσθέτως, η αύξηση της συμμετοχής του Δημοσίου από 45% έως 55% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που θα συσταθεί, θα οδηγήσει στην εγγραφή στον κρατικό προϋπολογισμό του κόστους κατασκευής, δηλαδή των 850 εκατ. ευρώ. Αυτό, σε συνέχεια της αυστηροποίησης των κανόνων της Eurostat σχετικά με την αντιμετώπιση, σε επίπεδο ένταξης ή μη στον ισολογισμό της κεντρικής κυβέρνησης, του κόστους έργων που υλοποιούνται με τη συμμετοχή ιδιωτικού - δημόσιου τομέα. Εναλλακτική "φόρμουλα” σε αυτό θα ήταν μείωση της συμμετοχής του Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο της προς σύσταση εταιρείας, ωστόσο, είναι αμφίβολο εάν το Υποδομών έχει επεξεργαστεί αυτό το είδος της "αρχιτεκτονικής”. Εξάλλου, όσο η αξιολόγηση με τους δανειστές δεν ολοκληρώνεται τόσο το ρίσκο χώρας παραμένει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, αποτρέποντας το επενδυτικό ενδιαφέρον. Παρόλ'αυτά, ο κ. Σπίρτζης: * διαβεβαίωσε σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ1 (31/3) ότι "μέχρι τον Μάιο – Ιούνιο θα έχουμε ανάδοχο” για το Καστέλι. * σημείωσε σε έτερη, πρόσφατη, συνέντευξή στο ραδιοφωνικό σταθμό Real Fm (20/4), απαντώντας σε ερώτηση για την κατάσταση της οικονομίας, ότι: "[...] έχουν βγει δύο διαγωνισμοί. Αυτοί οι διαγωνισμοί είναι 1 δις. ευρώ το αεροδρόμιο στο Καστέλι και 600 εκατομμύρια περίπου το Θριάσιο στην Αθήνα, στον Πειραιά. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν έργα τα οποία προωθούνται.[...] οι ιδιώτες επενδυτές που θα έρθουν θα βάλουν πάρα πολλά χρήματα από την τσέπη τους και αυτό σημαίνει ότι μία χώρα που θα ήταν με υψηλό ρίσκο και θα είχε όλα αυτά τα αρνητικά φαινόμενα προφανώς δεν θα ήταν επιλογή των επενδυτών”. Πάντως, το ενδιαφέρον είναι υπαρκτό για το έργο, με εταιρείες όπως η κοινοπραξία "China State Construction Engineering Co-Archirodon Group-Zurich Group”, οι όμιλοι Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η ΜΕΤΚΑ, J&P Άβαξ και Zurich Airport να αναμένεται ότι θα δώσουν το "παρών” στο διαγωνισμό. Αρκεί βέβαια, αυτός να τελεσφορήσει... Πηγή:capital.gr