">

Βόμβα "αφανών" οφειλών προς φορολογούμενους πυροδοτεί ο "κόφτης"

Για πρώτη φορά από την έναρξη ισχύος των μνημονίων, οι "αφανείς" επιστροφές φόρων θα εμφανίζονται στον προϋπολογισμό. Ο λόγος για τις μη βεβαιωμένες (χωρίς ΑΦΕΚ) επιστροφές (κυρίως από ΦΠΑ, τελωνεία κλπ) που φτάνουν περίπου στα 2 δισ. ευρώ και η μεταβολή που θα έχουν μέσα στο 2016 αλλά και τα επόμενα χρόνια, θα προσμετράται στο πρωτογενές πλεόνασμα όπως μετράται για το μνημονιακό στόχο. Η αλλαγή αυτή που "επιβλήθηκε" από τους θεσμούς, φέρνει τον φοροεισπρακτικό μηχανισμό αντιμέτωπο με τις ευθύνες του για μία πρακτική που ακολουθείται επί σειρά ετών. Και τούτο διότι αν δεν "μαζέψει" το πρόβλημα, τότε θα επιβαρύνει την δημοσιονομική θέση της χώρας, φέροντας πιο κοντά τον "κόφτη" των δαπανών που ενεργοποιείται από το 2017 με αυστηρότερους όρους... Ο λόγος για μία μόνο από τις αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των πρωτογενών πλεονασμάτων σε όρους μνημονίου που περιλαμβάνονται στο Τεχνικό Μνημόνιο (συνοδεύει το συμπληρωματικό μνημόνιο). Όπως αποκαλύπτεται, δεν επιτεύχθηκε τελικά η αφαίρεση των επενδυτικών δαπανών από το πλεόνασμα σε όρους μνημονίου, ενώ εξαιρούνται (αλλά με όρους και μέχρις ενός ποσού) οι προσφυγικές δαπάνες. Επίσης, προσμετρώνται οι εγγυήσεις του δημοσίου που θα εκπέσουν (σ.σ. κυρίως λόγω των πακέτων των κόκκινων δανείων που θα πωληθούν σε ιδιώτες) αλλά με οροφή το 0,15% του ΑΕΠ, ενώ ορίζεται ανά τρίμηνο έλεγχος της αποπληρωμής "φεσιών" προς ιδιώτες ώστε να έρθουν νέες δόσεις από τον ESM (θα καταβάλλονται μόνο αν τα λεφτά που έχουν ήδη διατεθεί φτάσουν στους αποδέκτες τους....). Για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του κράτους προς ιδιώτες (τα οποία φτάνουν στα 5,5 δισ. ευρώ σήμερα) ορίζεται ιδιαίτερα αυστηρός μηχανισμός παροχής στοιχείων. Εισάγεται επίσης και ρήτρα που προβλέπει ότι δεν θα υπάρχει νέα καταβολή δόσης για την αποπληρωμή οφειλών αν δεν έχει εκκαθαριστεί προηγουμένως το 80% των οφειλών για τις οποίες έχουν ήδη διατεθεί τα ποσά από τους θεσμούς. Δηλαδή αν τον Σεπτέμβριο δεν έχει δοθεί το 80% του 1,8 δισ. ευρώ που έδωσαν οι θεσμοί, ακόμη και αν έχει κάνει τα προαπαιτούμενα η Ελλάδα δεν θα μπορέσει να διαθέσει τό επόμενο 1,7 δισ. ευρώ που προβλέπεται... Στο Τεχνικό Μνημόνιο (TMU) ορίζεται επίσης ότι στο προσφυγικό εξαιρούνται οι δαπάνες συγκεκριμένων κωδικών του προϋπολογισμού αν δεν καλύπτονται από την ΕΕ και "αν είναι καλά τεκμηριωμένες μετά από εκ των υστέρων έρευνες". Δηλαδή αν οι αρμόδιοι φορείς υπουργείων/περιφερειών δώσουν αναλυτικό λογαριασμό. Επίσης δεν εξαιρούνται δαπάνες για τους μισθούς και τα ημερομίσθια των μονίμων δημοσίων υπαλλήλων και αναφέρεται ότι συνολική προσαρμογή δεν θα υπερβαίνει το 0,2% του ΑΕΠ ετησίως (350 εκατ. ευρώ περίπου...). Στο πεδίο του "κόφτη" δαπανών που μπορεί να φτάσει την περίοδο 2017- 2019 στα 3,5 δισ. ευρώ ή στο 2% του ΑΕΠ γίνεται σαφές ότι το ποσό πρέπει να είναι καθαρό. Άρα η πραγματική περικοπή θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη, ορίζεται μάλιστα το πόσο μεγαλύτερη θα πρέπει να είναι ανάλογα με το τι θα επιλέξει να "κόψει" η κυβέρνηση. Ουσιαστικά η ρήτρα αυτή βάζει ένα ακόμη "στοίχημα" την επιτυχία στην μείωση "σπατάλης" στο κράτος, αφού σε αυτό το πεδίο εκτιμάται ότι υπάρχει πολύ μικρή ή καθόλου απώλεια. Διαφορετικά, ανοίγει η "πόρτα" για περικοπή συντάξεων και μισθών του δημοσίου.. Στο TMU εκτιμάται ότι αν το κράτος επιλέξει να "κόψει" συντάξεις θα πρέπει να καλυφθεί απώλεια 15% (σ.σ. που είναι η "φύρα" από απώλεια εσόδων στα κρατικά ταμεία από εισφορές, φοροδοτική ικανότητα κλπ). Αν το κράτος επιλέξει να κόψει από καταναλωτικές δαπάνες για αγαθά υπηρεσίες, τότε χάνεται το 19,3% (λόγω έμμεσων φόρων), ενώ αν κόψει από μισθούς και αποδοχές χάνεται το 45%.... Πηγή:capital.gr