Το άνοιγμα του ΟΛΘ στην αμερικανική αγορά και το παρασκήνιο των αλλαγών

Πριν από λίγους μήνες η διοίκηση του ΟΛΘ πέτυχε μια σημαντική εμπορική συμφωνία με βαρύνουσα σημασία. Μετά από επαφές που είχε με την αμερικανική κυβέρνηση, πέτυχε να επιλεγεί και υποδέχθηκε για μεταφορά 500 στρατιωτικά οχήματα που προορίζονταν για τις ΗΠΑ. Το λιμάνι μας έχει επιβεβαιώσει τον ηγετικό του ρόλο στη διαχείριση διαφορετικών τύπων φορτίων, ανέφερε ο εκτελεστικός πρόεδρος Σ. Θεοφάνης, που δήλωσε την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι ο ΟΛΘ αναδείχθηκε προτιμώμενος λιμένας για την εν λόγω μεταφορά. Αυτή η ικανοποίηση δεν αφορά μόνο στο εμπορικό σκέλος της συμφωνίας.Δεν έχει άλλωστε περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα από τις δημόσιες τοποθετήσεις αμερικανών αξιωματούχων που είχαν εκφράσει ανησυχίες μεταξύ άλλων για την έκβαση της αποκρατικοποίησης του ΟΛΘ. Οι συγκεκριμένες ανησυχίες, φαίνεται να έχουν αμβλυνθεί εάν δεν έχουν εξαλειφθεί εντελώς, εάν συνυπολογιστεί και η έντονη δραστηριοποίηση του ΟΛΘ στην περιοχή των Δυτικών Βαλκανίων, με άνοιγμα και σε νέες αγορές όπως το Κόσοβο, στο διάστημα που έχει μεσολαβήσει μετά την υπογραφή της συμφωνίας των Πρεσπών.Χθες πάντως κατά τον απολογισμό που έγινε στη Θεσσαλονίκη για το περασμένο έτος του ΟΛΘ, η διοίκηση ανακοίνωσε διοικητικές αλλαγές που περιλαμβάνουν την είσοδο στο σχήμα Εκτελεστικού Διευθυντή με ανάθεση καθηκόντων CEO του Ιταλού τεχνοκράτη Franco Cupolo, με ταυτόχρονη παραμονή με εκτελεστικά καθήκοντα ως προέδρου του Σωτήρη Θεοφάνη. Η αναδιάρθρωση περιλάμβανε επίσης και την απομάκρυνση του γενικού υπηρεσιακού διευθυντή και διευθυντή του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων Marc Riondel.Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο νέος εκτελών χρέη CEO στην ουσία αναλαμβάνει τα καθήκοντα του αποχωρήσαντος γενικού υπηρεσιακού διευθυντή, ο οποίος δεν κατάφερε να ταιριάξει με τα θέλω των μετόχων. Έχει τη δική του σημασία ότι ο κ. Riondel αποτελούσε επιλογή των Γάλλων της CMA που μετέχουν στην κοινοπραξία South East Gateway Thessaloniki.Ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες, η επιλογή Cupolo προήλθε από την πλευρά της Belterra, συμφερόντων Ι. Σαββίδη, η οποία επίσης μετέχει στην κοινοπραξία SEGT και η οποία όπως τονίζουν αρμόδιες πηγές διατηρεί στο ακέραιο το ενδιαφέρον της για την επένδυση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.Υπενθυμίζεται ότι η μετοχική σύνθεση της South East Gateway Thessaloniki έχει ως εξής: 47% κατέχει  το γερμανικό fund  Deutsche Invest Equity Partners (DIEP), 33% κατέχει η CGM θυγατρική της γαλλικής ναυτιλιακής  CMA CGM, Terminal Link και 20% κατέχει η Belterra Investments συμφερόντων Ι. Σαββίδη.Σε κάθε περίπτωση, αναμένεται με ενδιαφέρον η πορεία του νέου διοικητικού σχήματος, στο οποίο ο κ. Cupolo αναλαμβάνει την καθημερινή λειτουργία και ο κ. Θεοφάνης τις επενδύσεις και τη διεθνή επέκταση.Εκτός όμως από τους επιχειρησιακούς σχεδιασμούς, τον απολογισμό και τις εξαγγελίες για τις επενδύσεις, ο χθεσινός απολογισμός είχε και ένα μήνυμα - πρόσκληση προς την επόμενη κυβέρνηση, με στόχο τη διευκόλυνση των αναγκαίων για των λιμάνι επενδύσεων, όχι αδειοδοτικά όπως συμβαίνει με την περίπτωση του Πειραιά αλλά ως προς τις αναγκαίες υποστηρικτικές υποδομές. Όπως είναι γνωστό το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δε συνδέεται με την Εγνατία αλλά ούτε και με το σιδηροδρομικό δίκτυο, δύο αναγκαίες προϋποθέσεις για να επιτευχθεί ο στόχος της στρατηγικής beyond the port για μεταφορά της πόρτας του λιμανιού στις χώρες προορισμού σε συνεργασία με ένα δίκτυο "dry ports” που θέλει να αναπτύξει ο ΟΛΘ. Ωστόσο τόσο ο δρόμος όσο και η σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο συναντούν μια σειρά από γραφειοκρατικά προβλήματα, που πιθανόν θα κληθεί να διαχειριστεί η επόμενη κυβέρνηση.